En liten mann med bart

Historien om hvordan en åttekantet aluminiumskanne og en liten mann med bart revolusjonerte italiensk kaffekultur og ble et globalt designikon.

Det er noen objekter som hører med i et ekte, italiensk kjøkken. Hjemmelaget pasta, pizza, en boks nutella og den klassiske kaffekokeren Moka Express fra Bialetti.

Kaffekokeren i aluminium med illustrasjonen av den lille mannen med bart, finnes i 9 av 10 italienske hjem og har nærmest blitt selve nasjonalsymbolet på italiensk kaffe. Siden den første utgaven kom på markedet i 1933, har Bialetti sin kaffekannen blitt et av Italias mest hyllede og kjente industridesign. Selv 84 år senere, er den fremdeles et viktig element på moderne kjøkken verden over.

Kaffekultur i hjemmet

Det var den italienske ingeniøren Alfonso Bialetti, som sammen med Luigi De Ponti, ble verdenskjente for sin oppfinnelse «Moka Express coffeemaker». Den åttekantede kaffekannen forandret ikke bare bryggeteknikken, men essensen i italiensk kaffekul- tur. Før ble kaffe nesten utelukkende konsumert ute på kaffebar eller restaurant. Nå fikk den innpass i hjemmet. Ikke bare var Bialetti-maskinen enkel å bruke, den lagde kompakt og god espresso på høyde med de beste, italienske kaffebarene.

Det art deco-inspirerte designet stod i stil med andre, eksklusive kaffeservise i sølv som var pop- ulære på den tiden. Likevel skilte det seg ut ved å bruke det moderne materialet aluminium, som dati- dens statsminister Benito Mussolini utnevnte til det nye «nasjonalmaterialet».

«Figuren, designet av kunstner Paul Campani, var en karikatur av Bialetti sin grunnlegger og ble raskt både maskott og logo for Bialetti-kannen . »

Populær Bartemann

Da Bialetti sin sønn, Renato overtok farens selskap og gjenopptok produksjonen etter andre verdenskrig, tok han bedriften til nye høyder ved hjelp av en enkel illustrasjon.

Midt i beste sendetid, rett etter kveldsnyhetene, gikk teg- nefilmen «Carosello» sin seiersgang på Italiensk TV. Den 10-minutters lange reklamefilmen var i tråd med Italias lov om at tv-reklamer skulle underholde heller enn selge og hadde en liten mann med bart i hovedrollen. Figuren, de- signet av kunstner Paul Campani, var en karikatur av Bial- etti sin grunnlegger og ble raskt både maskott og logo for Bialetti-kannen.

I dag anslår man at nesten 200 millioner eksemplarer av Moka Express er solgt internasjonalt. Den sølvgrå kannen har også funnet seg en plass i designkolleksjonene til en rekke anerkjente museer som MOMA og Design Museum i London. Selv om kopiene er mange, er kjennetegnet sik- kert: en liten mann med bart.

Bialetti produkter

Relaterte artikler